برند یا علامت تجاری چیست؟ از ضروریترین کارها پس از ثبت شرکت، ثبت برند یا علامت تجاری است. برند یا نام تجاری، تصویری نمادین برای نشان دادن پایه و اساس یک شرکت و تمام اطلاعات و ویژگیهای محصول تولیدی آن و متمایز ساختن آن محصول و شرکت از محصولات دیگر است.
مجموعهای از علایم، لوگو، حروف، مهر و نوشتههای رنگی برجسته و منحصر به فرد، یک برند یا مارک را تشکیل میدهند که میتوانند ارزش محصول را در ذهن مصرف کننده افزایش دهند.
نشان تجاری میتواند یک یا ترکیبی از چند کلمه، حرف، عدد، نقاشی، سمبل، نقشهای سهبعدی (شکل و بستهبندی کالاها)، علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات، رایحه و یا رنگهایی جهت معرفی ویژگیها باشند.
از مزایای ثبت برند برای شرکت یا تجارت خود،میتوان متمایز ساختن محصولات خود با سایر رقبا، تاثیرگزاری بیشتر در ذهن مشتری، اخذ وام و تسهیلات بانکی و جلوگیری از سوء استفاده دیگران نام برد و همچنین هیچ گونه مالیات و عوارض دارایی در مورد ثبت برند به شرکت تعلق نمیگیرد.
برای ثبت یک آرم در دفتر ملی یا منطقهای درخواست داده میشود که این تقاضا باید شامل فهرستی از کالاها و خدمات برگزیده آن نشان و بازسازی واضحی از آرم با تمام رنگها، طرح و نقشهای سه بعدی باشد.
این علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاری یا هرگونه علامت دیگر باید واجد شرایط خاصی بوده که علاوه بر معرفی یک محصول مخصوص، متمایز از سایر علائم نیز باشد که مصرفکننده بتواند آن محصول را از سایر محصولات تشخیص بدهد.
ثبت علامت تجاری و برند در سایت یکی از شعب ادارات ثبت به ناماداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی، صورت میگیرد و مراحل آن به صورت زیر می باشد.
انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیتهایی برای آن در نظر گرفته شده است.
علامت هلال احمر، نشان و آرمهای دولت ایران
پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر
پرچمهای منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران
علامت تجاری موسسات رسمی مانند هلال احمر، صلیب سرخ، رجاء، همراه اول و نظایر آن
کلمات و یا عباراتی که موهوم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی، ایران و امثال آنها
1- تهیه مدارک مورد نیاز:
• کپی شناسنامه و کارت ملی فرد یا شخصی که در شرکت حق امضا دارد.
• جواز مرتبط با فعالیت یا مدارک ثبتی شرکت
• نمونه برند با ابعاد 6*6 سانتی متر
• در صورتی که توسط وکیل علامت تجاری ثبت شود مشخصات وکیل
2- پر کردن و ثبت اظهارنامه در سایت سازمان ثبت شرکتها
3- دریافت کد رهگیری برای پیگیری
4- بررسی و استعلام توسط اداره ثبت و عدم مغایرت با ضوابت و مقررات قانونی
5- انتشار در روزنامه به مدت 30 روز
6- پرداخت هزینه و دریافت کد ثبت برند
دریافت برند تجاری به مدت 10 سال اعتبار دارد و قابل تمدید نیز میباشد.
انتخاب درست برند یا علامت تجاری در پیشرفت و رشد شرکت یا محصول، تأثیر بسزایی دارد.برندها ارزش اجتماعی و اعتبار شرکت را بالابرده و برندهایی قدرتمندتر هستند که افراد نسبت به آنها حس مالکیت داشته و محبوبیت بیشتری در جامعه داشته باشند.