وبلاگ رسمی سئوشو

گزیده ای از برترین مطالب

وبلاگ رسمی سئوشو

گزیده ای از برترین مطالب

ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص : شرکت های سهامی خاص شرکت های بازرگانی هستند که همه سرمایه آن ها صرفاً توسط موسسین تامین شده است و سرمایه آن به سهام نیز تقسیم شده و مسئولیت سهامداران(صاحبان سهام) محدود به مبلغ اسمی آن ها می باشد. ثبت شرکت سهامی خاص در حقوق ایران مانند ثبت شرکت سهامی عام ابتدا تاسیس شده سپس ثبت شرکت می شوند.

ثبت شرکت سهامی خاص

اگر تشریفات ثبت شرکت سهامی خاص را نسبت به ثبت شرکت سهامی عام خلاصه کرد، باید گفت شرکت های سهامی خاص تشریفات پذیره نویسی ندارند و ورقه تعهد در آن ها وجود ندارد. همچنین تشکیل مجمع عمومی موسس لزومی ندارد. شرکت های سهامی خاص بلافاصله بعد از انجام مراحل ثبت شرکت و اقدامات اولیه مثل امضای اساسنامه، تعهد سرمایه و انتخاب مدیران و بازرسان، بوسیله موسسان تشکیل می گردد. بدین معنی که امضای اساسنامه، تعهد کلیه سهام و پرداخت مبلغ نقدی لازم، انتخاب مدیران و بازرسان و قبول سمت کتبی آنان.

اساسنامه ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی باید دارای اساسنامه باشند.برابر ماده 8 لایحه اصلاحی 1348/12/24 اساسنامه باید شامل این نکات باشد:

  • نام شرکت
  • مدت شرکت
  • موضوع شرکت بطور صریح و منجز
  • تعیین تعداد خصوصیات و امتیازات اینگونه سهام
  • مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن در صورتیکه تاسیس شعبه مورد نظر باشد
  • تعداد سهام بی نام و با نام و مبلغ اسمی آن ها و هر گاه ایجاد سهام ممتاز در ثبت شرکت سهامی خاص مورد نظر باشد
  • تعیین مبلغ پرداخت شده هر سهم و نحوه مطالبه بقیه اسمی هر سهم و مدتی که باید مطالبه شود که البته این مدت بیش از 5 سال نمی باشد.

اطلاعات کلی در خصوص شرکت های سهامی خاص

  • تعداد مدیران حداقل سه نفر است
  • تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد
  • سهام شرکت سهامی خاص قابل عرضه در بورس نیست
  • در ثبت شرکت سهامی خاص اوراق قرضه قابل انتشار نیست
  • حداقل سرمایه شرکت های سهامی خاص یک میلیون ریال است
  • انتقال سهام در شرکت سهامی خاص موکول به موافقت سایر شرکاست

نحوه انتقال سهام بانام

  • مواقع و ترتیب دعوت مجامع
  • تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران
  • شرایط و ترتیب افزایش و کاهش سرمایه
  • طریقه تبدیل سهام بانام به سهام بی نام و بالعکس
  • در صورت پیش بینی امکان صدور اوراق قرضه، ذکر شرایط و ترتیب آن ها
  • مقررات راجع به حد نصاب لازم جهت تشکیل مجامع عمومی و ترتیب اداره آن ها
  • تعیین آغاز و پایان سال مالی شرکت و موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم آن به بازرسان و مجمع عمومی سالانه
  • تعداد سهام تضمینی که مدیران باید به صندوق شرکت بپردازند، قید این که ثبت شرکت سهامی خاص دارای چند نفر بازرس خواهد بود و نحوه انتخاب و مدت ماموریت آن ها
  • تعداد مدیران و طرز انتخاب و مدت ماموریت و نحوه تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت نموده و یا استعفا می کنند یا به جهات قانونی محجور معزول و یا ممنوع می گردند

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی  خاص

  1. تکمیل دو نسخه اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص
  2. تکمیل دو نسخه اساسنامه ثبت شرکت سهامی خاص
  3. ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  4. فتوکپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین
  5.  فتوکپی کارت ملی  برابر اصل شده  تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین
  6. در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی،شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت)و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی
  7. در صورت داشتن سهامدار خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه کپی برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی(اعم از حقیقی و حقوقی)
  8. ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای کلیه اعضا ی هیات مدیره و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت(مراکز پلیس +10)
  9. ارائه اقرارنامه در متن صورتجلسه جهت کلیه ی اعضای هیات مدیره،مدیر عامل و بازرسان شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد 111و 126 قانون تجارت برای آن ها جهت عضویت در هیات مدیره و مدیر عاملی وجود ندارد.در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است.
  10. ارائه اقرارنامه بازرس یا بازرسان در متن صورتجلسه مبنی بر اینکه هیچگونه نسبت فامیلی اعم از نسبی و سببی با مدیران و مدیر عامل شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ندارند و خود و یا همسرشان نیز از مدیران و مدیر عامل شرکت بطور موظفی حقوق دریافت نمی دارند .در صورت کشف خلاف مشمول بند 3 ماده 243 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت خواهد بود.ارائه گواهی عدم سوءپیشنه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیر عامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت لازم می باشد.در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است.
  11. ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه
  12. ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه
  13. ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت

نحوه مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

  1. تماس با با مشاورین وکلای ثبت شرکت سهامی خاص
  2. اعزام وکیل متخصص به محل شما بطور رایگان
  3. امضاء قرارداد
  4. تکمیل مدارک
  5. ثبت نام در سایت و پذیرش اولیه
  6. تعیین نام و امضاء اوراق مربوطه
  7. انجام اموراداری در ثبت شرکت ها و گرفتن شماره ثبت توسط وکیل پایه یک(حداقل 30 روزکاری)
  8. اتمام کار و تحویل مدارک در موسسه به کارفرما

انحلال شرکت

انحلال شرکت به معنی پایان فعالیت شرکت می باشد که این امر ممکن است به دلایل مختلف از جمله ورشکستگی، انقضای مدت شرکت، تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر انحلال شرکت، از بین رفتن موضوع شرکت یا غیرممکن شدن انجام موضوع شرکت و یا از بین رفتن حداقل نصف سرمایه شرکت بر اثر زیان‌های وارده به شرکت اتفاق بیوفتد. در این صورت شرکت دیگر قادر به نیست تعهدات مالی خود را پرداخت کند.

 

 

لازمه انحلال یک شرکت این است که دارایی جمعی، از حالت مشاع بیرون آورده شود و میان شرکا تقسیم شود. تقسیم دارایی شرکت بین شرکا نیز زمانی قابل اجرا می باشد که شرکت طلب تمام طلبکاران خود را داده باشد. برای رسیدن به این مقصود، قانون گذار تصفبه اموال شرکت را پس از انحلال پیش بینی کرده است.

 

زمانی که شرکت منحل می شود ممکن است کارهای شرکت مانند مطالبات و بدهکاری هنوز تمام نشده باشد و چون مدیر پس از انحلال شرکت دیگر سمتی ندارد لازم است شخصی به عنوان نماینده ی شرکت معرفی شود تا انجام این امور را به دست گیرد . به چنین شخصی مدیر تصفیه گویند.

 

از وظایف اولیه متصدیان تصفیه این است که انحلال شرکت را به مرجع ثبت، جهت ثبت و آگهی برای اطلاع عموم اعلام دارند و باید گفت تا وقتی که انحلال شرکت به ثبت نرسیده و آگهی نشده باشد،نسبت به اشخاص ثالث بلااثر خواهد بود.

 

ثبت شرکت با مسئولیت محدود شرکتی می باشد که بین دو یا چندین نفر تشکیل شده است و برای امور تجاری فعالیت می کند به همین منظور برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود بایستی تصفیه اموال شرکت انجام شود.

 

در این نوع شرکت شرکاء به میزان سهامی که دارند قبول مسئولیت می کنند لذا در صورتی که دارایی شرکت برای پرداخت بدهی های شرکت برای تصفیه اموال کافی نباشد اشخاص به میزان سهم خود باید پرداخت بدهی ها را بر عهده بگیرند.

 

شرکتهایی که نامحدود می باشند و به عبارتی عمر آنها نامحدود است مجبور به ادامه فعالیت نیتد و هر زمان که بخواهند می توانند شرکت را منحل نمایند.

 

طبق قانون زمانی که یک شرکت بخواهد به کار خود پایان دهد باید منحل شود و بر طبق قانون تجارت شرکت موظف است تا مراحلی را طی کند تا انحلال شرکت انجام شود.به همین منظور در زیر به مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت در انواع مختلف شرکت سهامی و شرکت با مسئولیت محدود اشاره شده است:

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت انحلال شرکت در انواع شرکت ها:

در انحلال شرکت ها،کلیه ی اعضاء می بایست صورتجلسه را امضاء کنند و اگر حتی عضوی از شرکت رضایت به انحلال نداشته باشد سایر اعضاء نمی توانند شرکت را منحل کنند.

چنانچه شخصی غایب باشد، در صورتی که اعضاء از شخص غایب وکالتنامه تام داشته باشد می توان شرکت را بدون حضور وی منحل نمود اما در غیر این صورت هیچ راهی جز حضور خود شخص وجود ندارد.

 

انحلال شرکت سهامی خاص

 
مدارک مورد نیاز جهت انحلال شرکت سهامی عبارتند از :

 

  • آخرین روزنامه رسمی شرکت
  • اصل صورت جلسه انحلال شرک
  • فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه (هر گاه مدیر تصفیه خارج از سهامداران انتخاب شده باشد.)
  • اصل روزنامه کثیر الانتشار حاوی آگهی دعوت شرکاء، (هرگاه مجمع با اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد.)
  • صورت جلسه انحلال شرکت همراه و با دیگر مدارک باید ظرف 5 روز از تاریخ تشکیل جلسه باید تسلیم اداره ثبت شرکتها شود و بعد از ثبت در دفاتر ثبت شرکتها و امضاء ذیل آن توسط نماینده آن شرکت منحل می شود.

 

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

 

مدارک مورد نیاز جهت انحلال شرکت با مسئولیت محدود عبارتند از :

 

  • اصل صورت جلسه انحلال شرکت
  • آخرین روزنامه رسمی که آگهی های شرکت در آن منتشر می‌شود.
  • فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه در صورتی که خارج از شرکاء انتخاب شده باشد.
  • ارائه سند ثبت دایر بر ارسال دعوت نامه برای شرکاء چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد.

مشاوره حقوقی

موسسه ما با به کارگیری برترین وکلای کشور به صورت ۲۴ ساعته با مدیریتی ویژه آماده ارائه مشاوره حقوقی به شما مراجعین محترم از سراسر جهان می باشد.

ما پیشرو در ارائه خدمات مشاوره حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی می باشیم، شاید دغدغه کاهش هزینه ها شعار " وکیل خودتان باشید " را برایمان به ارمغان آورد ولی این شعار تضمین مشاوره بی طرفانه ما نیز می باشد.

اشخاص مصلحت اندیش قبل از اقدام به امری در هریک از موضوعات حقوقی اعم از معاملات ، تجارت ، ازدواج ، طرح دعوی حقوقی و یا دفاع از دعاوی مطروحه و همچنین سایر موارد حقوقی ، با مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری و با کسب آگاهی از موارد قانونی، موقعیت خویش را در مسائل و مشکلات احتمالی و یا بوجود آمده سنجیده و سپس اقدام به انجام معامله ، تجارت و ازدواج و . . . می نمایند.

 

مشاوره حقوقی فقط مختص به قبل از انجام امورات حقوقی نبوده و در صورت بوجود آمدن مسائل حقوقی نیز می توان با وکیل دادگستری، مشاوره حقوقی نمود که مشاوره حقوقی میتواند برای اعطای وکالت به وکیل دادگستری و یا آگاهی از موارد قانونی و موقعیت حقوقی خویش و یا اقدام برای انجام امورات حقوقی توسط خود شخص باشد.

مشاوره حقوقی می تواند اشخاص را از مشکلات حقوقی احتمالی بدور داشته و یا از درگیر شدن اشخاص با مسائل و مشکلات بیشتر ، بکاهد .

بهترین نوع مشاوره حقوقی ، مراجعه حضوری به وکیل دادگستری و مشاوره حقوقی جهت انجام مشاوره حقوقی است که در این نوع مشاوره حقوقی مراجعه کننده با هماهنگی قبلی با دفتر وکالت و با به همراه داشتن مدارک خود به دفتر وکالت مراجعه و با وکیل دادگستری ، مشاوره حقوقی حضوری می نماید.

در مواردی که مراجعه حضوری به دفتر وکالت بنا به دلایلی مقدور نباشد، می توان با وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، مشاوره حقوقی تلفنی داشت. مشاوره حقوقی تلفنی در مواردی همچون : دوری مسافت تا دفتر وکالت، عدم امکان مراجعه حضوری به دفتر وکالت، مشاوره حقوقی فوری، مشاوره حقوقی در روزهای تعطیل، مشاوره حقوقی در ساعاتی که دفاتر وکالت بسته است، مشاوره حقوقی مقدماتی جهت مراجعه حضوری بعدی، مشاوره حقوقی از روستاها و یا نقاطی که به وکیل دادگستری و مشاوره حقوقی دسترسی نیست، که در این گونه موارد مشاوره حقوقی تلفنی می تواند گزینه مناسبی باشد.

مشاور حقوقی با تسلط کاملی که به قوانین و اصول حقوقی دارد، کلیه امور حقوقی سازمان یا شرکت از جمله تهیه و تنظیم آیین نامه ها و دستورالعمل ها، انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی، رسیدگی و پیگیری پرونده های حقوقی و دعاوی اداری و استخدامی، شرکت در جلسات دادرسی و دفاع از حق سازمان، ارائه مشاوره حقوقی به کارکنان در صورت لزوم، انجام امور حقوقی مربوط به مناقصه، مزایده و … را برعهده دارد.

مشاور حقوقی با توجه به پیچیده شدن روابط فردی و سازمانی در دنیای امروز و افزایش مسایل و مشکلات مختلف در سازمان های دولتی و یا شرکت های خصوصی، نیاز به حضور یک یا چند کارشناس و یا مشاور حقوقی در کنار مدیران بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

 

وظایف مشاور حقوقی:

  • تهیه متن قراردادهای شرکت یا سازمان و نظارت بر روند عقد آنها
  • ارائه اطلاعات لازم و انجام امور حقوقی مربوط به انواع مناقصه ها، مزایده ها و …
  • ارائه مشاوره های حقوقی به مدیران و کارکنان
  • جمع آوری، بررسی و تنظیم اطلاعات لازم برای تهیه قوانین، اساسنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و …
  • انجام کلیه کارهای مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار، انحلال شرکت ها و …( عمدتا در شرکت های خصوصی)
  • جمع آوری اطلاعات لازم و استفاده از آنها برای دفاع از سازمان یا شرکت مربوطه در محاکم قضایی
  • رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی و اداری

ثبت علامت تجاری

برند یا علامت تجاری چیست؟ از ضروری‌ترین کارها پس از ثبت شرکت، ثبت برند یا علامت تجاری است. برند یا نام تجاری، تصویری نمادین برای نشان دادن پایه و اساس یک شرکت و تمام اطلاعات و ویژگی‌های محصول تولیدی آن و متمایز ساختن آن محصول و شرکت از محصولات دیگر است.

 

مجموعه‌ای از علایم، لوگو، حروف، مهر و نوشته‌های رنگی برجسته و منحصر به فرد، یک برند یا مارک را تشکیل می‌دهند که می‌توانند ارزش محصول را در ذهن مصرف کننده افزایش دهند.

 

نشان تجاری می‌تواند یک یا ترکیبی از چند کلمه، حرف، عدد، نقاشی‌، سمبل‌، نقش‌های سه‌بعدی (شکل و بسته‌بندی کالاها)، علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات، رایحه‌ و یا رنگ‌هایی جهت معرفی ویژگی‌ها باشند.

 

از مزایای ثبت برند برای شرکت یا تجارت خود،می‌توان متمایز ساختن محصولات خود با سایر رقبا، تاثیرگزاری بیشتر در ذهن مشتری، اخذ وام و تسهیلات بانکی و جلوگیری از سوء استفاده دیگران نام برد و همچنین هیچ گونه مالیات و عوارض دارایی در مورد ثبت برند به شرکت تعلق نمی‌گیرد.

 

برای ثبت یک آرم در دفتر ملی یا منطقه‌ای درخواست داده می‌شود که این تقاضا باید شامل فهرستی از کالاها و خدمات برگزیده آن نشان و بازسازی واضحی از آرم با تمام رنگ‌ها، طرح و نقش‌های سه بعدی باشد.

 

این علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاری یا هرگونه علامت دیگر باید واجد شرایط خاصی بوده که علاوه بر معرفی یک محصول مخصوص، متمایز از سایر علائم نیز باشد که مصرف‌کننده بتواند آن محصول را از سایر محصولات تشخیص بدهد.

 

ثبت علامت تجاری و برند در سایت یکی از شعب ادارات ثبت به ناماداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی، صورت می‌گیرد و مراحل آن به صورت زیر می باشد.

 

طبقه بندی های علامت تجاری چگونه است؟

  • مصنوعات نساجی
  • فلزات و مصنوعات فلزی
  • اسباب بازی و لوازم ورزش
  • صنایع و محصولات شیمیایی
  • مواد غذایی و محصولات کشاورزی
  • دستگاه و لوازم و آلات فنی و علمی و صنعتی
  • مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف
  • سایر موارد

 

 علائم تجاری ممنوع کدامند؟

انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.

 

به موجب ماده ٥ قانون، ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:

علامت هلال احمر، نشان و آرم‌های دولت ایران
پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر
پرچم‌های منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران
علامت تجاری موسسات رسمی مانند هلال احمر، صلیب سرخ، رجاء، همراه اول و نظایر آن
کلمات و یا عباراتی که موهوم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی، ایران و امثال آن‌ها

 

مزایای ثبت علائم تجاری

  • تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
  • شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.
  • اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
  • جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.
  • ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
  • شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
    ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

 

مراحل ثبت برند

1- تهیه مدارک مورد نیاز:
• کپی شناسنامه و کارت ملی فرد یا شخصی که در شرکت حق امضا دارد.
• جواز مرتبط با فعالیت یا مدارک ثبتی شرکت
• نمونه برند با ابعاد 6*6 سانتی متر
• در صورتی که توسط وکیل علامت تجاری ثبت شود مشخصات وکیل
2- پر کردن و ثبت اظهارنامه در سایت سازمان ثبت شرکت‌ها
3- دریافت کد رهگیری برای پیگیری
4- بررسی و استعلام توسط اداره ثبت و عدم مغایرت با ضوابت و مقررات قانونی
5- انتشار در روزنامه به مدت 30 روز
6- پرداخت هزینه و دریافت کد ثبت برند

دریافت برند تجاری به مدت 10 سال اعتبار دارد و قابل تمدید نیز می‌باشد.

انتخاب درست برند یا علامت تجاری در پیشرفت و رشد شرکت یا محصول، تأثیر بسزایی دارد.برندها ارزش اجتماعی و اعتبار شرکت را بالابرده و برندهایی قدرتمندتر هستند که افراد نسبت به آنها حس مالکیت داشته و محبوبیت بیشتری در جامعه داشته باشند.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود ساده‌ترین و متداول ترین  نوع شرکت است که بین دو یا چند نفر به منظور  انجام کارهای بازرگانی  مانند  خرید و فروش ، فعالیت‌های خدماتی، ساختمانی و… در ابعاد کوچک تشکیل می‌شود. این نوع از شرکت‌ به این جهت با مسئولیت محدود نامیده می‌شود که برخلاف شرکت‌های تضامنی، مسئولیت هر یک از شرکاء در مورد قروض (بدهی‌ها) و تعهدات شرکت، محدود به آورده نقدی آنها در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند. به عبارت دیگر در صورتی که شرکت ورشکسته شود و نتواند جوابگوی طلبکاران و اشخاص ثالث  باشد تنها سرمایه‌ی شرکاء از بین می‌رود و طلبکاران نمی‌توانند باقیمانده‌ی مطالبات خود را از اموال  شخصی شرکای شرکت مطالبه کنند.

انتخاب نام برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

در نام شرکت با مسئولیت محدود باید عنوان (با مسئولیت محدود) درج شود در غیر اینصورت شرکت به عنوان شرکت تضامنی شناخته می‌شود و در برابر اشخاص ثالث تابع مقررات شرکت‌های تضامنی است. همچنین نام شرکت نباید در بردارنده‌ی اسم هیچ کدام از شرکا باشد زیرا شریکی که نام او در نام شرکت ذکر می شود، در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت‌ تضامنی را دارد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

کمینه سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک میلیون ریال (یکصد هزار تومان) می‌باشد و نیازبه تادیه تمام یا قسمتی از این مبلغ به حسابی در بانک نیست. سرمایه در شرکت با مسئولیت محدودتبدیل به سهم الشرکه می شود و سرمایه گذاران نیز شرکاءنامیده می شوند. سرمایه یک شرکت با توجه به موضوع و سطح فعالیت آن تعیین می‌گردد و در مسائلی همچون دریافت تسهیلات بانکی یا انعقاد قراردادها ، دریافت نمایندگی‌ها ، شرکت در مناقصات و مزایدات و… می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. با این وجود برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود هیچگونه منع قانونی برای تعیین مقدار سرمایه شرکت وجود ندارد و می‌شود سرمایه را همان حداقل (یک میلیون ریال) در نظر گرفت. همچنین نقل و انتقال سهم الشرکه در این نوع از شرکت‌ها در یکی از دفاتر اسناد رسمی و یا با تنظیم صورتجلسه‌ی دو مرحله‌ای در اداره ثبت شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

شرایط شرکاء، هیئت مدیره و بازرسین برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • شرکت با مسئولیت محدود حداقل ازدو نفر اعضا تشکیل می‌شود که سن قانونی حداقل یکی از شرکا باید بالای ۱۸ سال باشد.
  • افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند به عنوان مدیرعامل و یا عضو هیئت مدیره انتخاب شوند و تنها می‌توانند به عنوان شریک در شرکت حضور داشته باشند.
  • اگر تعداد شرکاء بیش از ۱۲ نفر باشد، شرکت باید دارای هیئت نظار (ناظرین )بوده و هیات مزبور باید لااقل سالی یکبار مجمع عمومی شرکاء را تشکیل دهد.
  • حداقل تعداد مدیران یک نفر می‌باشد و حداکثری برای تعداد اعضای هیئت‌مدیره پیش بینی نشده است. (بهتر است به جهت اخذ رای در تصمیم گیری ها و مشخص شدن رای اکثریت ، تعداد افرد هیئت‌مدیره فرد باشد)
  • اعضاء هیئت‌مدیره نباید کارمند دولت باشند.
  • اعضاء هیئت‌مدیره نباید دارای سابقه کیفری (سوء پیشینه) باشند.
  • اعضاء هیئت‌مدیره برای مدت نامحدود مگر اینکه خلاف این امر در اساسنامه مقرر گردد.
  • انتخاب بازرس یا بازرسین در شرکت با مسئولیت محدود کاملا اختیاریست!

 

اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود

ماده ١: نام ونوع شرکت: شرکت.............................. با مسئولیت محدود
ماده ٢: موضوع شرکت:...................
ماده ٣: مرکز اصلی شرکت:.......................
هیات مدیره می‌تواند تصویب نماید مرکز اصلی شرکت را به هرکجا که صلاح و مصلحت بداند منتقل و یا شعبی را تاسیس و صورتجلسه را جهت ثبت به اداره ثبت شرکتها تقدیم نماید.
ماده ۴: سرمایه شرکت:..................
ماده ۵: مدت شرکت: از تاریخ ثبت به مدت نامحدود
ماده۶: تابعیت شرکت: تابعیت شرکت ایرانی است.
ماده ٧: هیچیک از شرکا حق انتقال سهم الشرکه خود را به غیر ندارند مگر با رضایت و و موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه شرکت که دارای اکثریت عددی نیز باشند و انتقال سهم الشرکه بعمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی
ماده ٨: مجمع عمومی عادی شرکت در ظرف مدت چهارماه اول هر سال پس از انقضای سال مالی شرکت تشکیل ولی ممکن است بنابه دعوت هر یک از اعضای هیات مدیره یا شرکا مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده تشکیل گردد.
ماده ٩: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی توسط هر یک از اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل و یا شرکا به وسیله دعوتنامه کتبی با درج آگهی در یکی از جراید کثیرالانتشار بعمل خواهد آمد. فاصله بین دعوت تاتشکیل مجمع حداقل ده روز و حداکثر ۴٠ روز خواهد بود.
ماده ١٠: در صورتی که کلیه شرکا در هر یک از جلسات مجامع عمومی حضور یابند رعایت ماده ٩ اساسنامه ضرورت نخواهد داشت.
ماده ١١: وظایف مجمع عمومی عادی یا عادی بطور فوق العاده بشرح زیر می‌باشد:
الف: استماع گزارش هیات مدیره در امور مالی و ترازنامه سالیانه شرکت و تصویب آن
ب: تصویب پیشنهاد سود قابل تقسیم از طرف هیات مدیره
ج: تعیین خط مشی آینده شرکت و تصویب آن
د: انتخاب هیات مدیره و در صورت لزوم بازرس
١٢- وظایف مجمع عمومی فوق العاده به قرار زیر است:
الف - تغییر اساسنامه یا الحاق یا حدف یک یا چند مواد اساسنامه
ب- تنظیم اساسنامه جدید یا تبدیل نوع شرکت
ج - افزایش یا تقلیل سرمایه شرکت
د- ورود شریک یا شرکای جدید به شرکت
ماده ١٣: تصمیمات شرکا در مجمع عمومی فوق العاده با موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه که اکثریت عددی دارند ودر مجمع عمومی عادی از بین شرکا و یا از خارج انتخاب می‌شوند.
ماده ۱۴: هیات مدیره شرکت مرکب از.............. نفر خواهند بود که در مجمع عمومی عادی از بین شرکا و یا از خارج انتخاب می‌شوند.
ماده ۱۵: هیات مدیره از بین خود یک نفر را به سمت رئیس هیات مدیره و یکنفر را به سمت مدیرعامل انتخاب و همچنین می‌تواند برای اعضای خود سمتهای دیگر تعیین نماید.
ماده ۱۶:.............. نماینده قانوی و تام الاختیار شرکت بوده و می‌تواند در کلیه امور مداخله و اقدام نماید مخصوصا در موارد زیر:
امور اداری از هر قبیل انجام تشریفات قانونی حفظ و تنظیم فهرست دارایی شرکت و تنظیم بودجه و تعیین پرداخت حقوق و انجام هزینه‌ها رسیدگی به محاسبات پیشنهاد سود قابل تقسیم سالیانه تهیه آیین نامه‌های داخلی اجرای تصمیمات مجامع عمومی ادای دیون و وصول مطالبات تاسیس شعب واگذاری و قبول نمایندگی انتخاب و انتصاب و استخدام متخصصن و کارمندان و کارگران عقد هر گونه پیمان با شرکت‌ها و بانک‌ها و ادارات و اشخاص خرید وفروش و اجاره اموال منقول و غیر منقول و ماشین آلات و بطور کلی وسایل مورد نیاز و همچنین معاملات بنام و حساب شرکت مشارکت با سایر شرکت‌ها و شخصیتهای حقیقی و حقوقی استقراض با رهن یا بدون رهن و تحصیل اعتبار و وام دادن و وام گرفتن از بانکا و اشخاص وشرکت‌ها و باز کردن حساب جاری و ثابت در بانک‌ها دریافت وجه از حسابهای شرکت صدور ظهرنویسی و پرداخت بروات و اسناد و سفته‌ها وهزینه‌ها مرافعات چه شرکت مدعی باشد و چه مدعی علیه در تمام مراحل با تمام اختیارات از رجوع به دادگاههای صالحه و ابتدایی و استیناف و دیوان کشور انتخاب وکیل و وکیل در توکیل دادن اختیارات لازمه بنامبرده و عزل آن قطع و فصل دعاوی با صلح وسازش اختیارات فوق جنبه محدودیت نداشته و هر تصمیمی را که هیات مدیره جهت پیشرفت شرکت اتخاذ نماید معتبر می‌باشد.
ماده ١٧: جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات هیات مدیره با اکثریت آرا معتبر است.
ماده ١٨: دارندگان حق امضا در شرکت: دارندگان حق امضای اوراق و اسناد بهادار از قبیل چک سفته برات اسناد تعهدآور و قرارداد‌ها را هیات مدیره تعیین می‌کند.
ماده ١٩- هر یک از اعضا هیات مدیره می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات و همچنین حق امضای خود را به هریک از شرکا برای هر مدت که صلاح بداند تفویض نماید و همچنین هیات مدیره می‌تواند تمامی یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض کند.
ماده ٢٠- سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هرسال شروع و به آخر اسفند ماه‌‌‌ همان سال خاتمه می‌یابد به استثنای سال اول که ابتدای آن از تاریخ تاسیس شرکت است.
ماده ٢١: تقسیم سود از درآمد شرکت در پایان هر سال مالی هزینه‌های اداری حقوق کارکنان و مدیران استهلاکات مالیات و سایر عوارض دولتی کسر و پس از وضع صدی ده بابت ذخیره قانونی بقیه که سود ویژه است به نسبت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم خواهد شد.
ماده ٢٢: فوت یا محجوریت هر یک از شرکا باعث انحلال شرکت نخواهد شد و وارث یا وراث شریک متوفی ویا ولی محجور می‌تواند به مشارکت خود ادامه دهندد در غیر این صورت بایستی سهم الشرکه خود را پس از انجام تشریفات قانونی دریافت ویا به شرکت دیگری منتقل و از شرکت خارج شوند.
ماده ٢٣: انحلال شرکت: مطابق ماده ١١۴ قانون تجارت منحل خواهد شد.
ماده ۲۴: در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده شرکا رای به انحلال شرکت دهد یک نفر از بین شرکا و یا از خارج از شرکت به سمت مدیرتصفیه تعیین خواهد شد وظایف مدیر تصفیه طبق قانون تجارت می‌باشد.
ماده ۲۵: اختلافات حاصله بین شرکای شرکت از طریق حکمیت و داوری حل و فصل خواهد شد.
ماده ۲۶: در سایر موضوعاتی که در این اساسنامه قید نشده است مطابق مقررات قانون تجارت ایران وسایر قوانین موضوعه عمل و رفتار خواهد گردید.
ماده ٢٧: این اساسنامه در ٢٧ ماده تنظیم و به امضای کلیه موسسین شرکت به اسامی ذیل رسید و تمام صفحات آن امضا شد.